Reisverslag 10; Nieuw hoofdstuk, Townsville, Magnetic Island, Mackay & Hervey Bay.

Met het nieuwe blogrooster ingevoerd, zal ik voorlopig op de woensdagen (een enkele woensdag uitgezonderd!) een reisverslag blijven publiceren, wat ik schreef tijdens mijn backpackreis door Australië in 2005. Ik stapte in mijn eentje op 21-jarige leeftijd op het vliegtuig (met een groep van Australian Backpackers) en heb 3 maanden lang gebackpackt en de tijd van mijn leven gehad. 😀

MeInAustralia

Neem in deze blog-reeks een kijkje in het leven van een backpacker.

© Eveline – Oktober 2016

////////////////////////////////

Hervey Bay, 29 maart 2005, 04:16 pm (ofwel: kwart over 4 ’s middags).

Hallo lieve mensen,

Hoe gaat het met jullie? Ik hoop goed lieverds :-D. Hier ook alles goed. Of nou ja; ik heb me eerlijk gezegd wel eens beter gevoeld (daarover meer later dit verslag), maar al met al gaat het oké hoor 🙂 . Ik zal eerst maar weer eens de draad oppakken waar ik bij het vorige reisverslag was gebleven.

meandkanga

Nadat ik mijn website weer had upgedate vorige week maandag, heb ik gelijk daarna nog wat gesolliciteerd op enkele receptioniste baantjes. Baat het niet, dan schaadt het niet. Er zijn ook plenty of horeca baantjes voor de backpackers beschikbaar, maar daar kan ik i.v.m. mijn pols helaas niet meer op in gaan momenteel. Dus dan zoeken wij het maar in een andere hoek, maar die hoek is ietwat lastiger ;-). Die avond zijn Kim & ik een lekker hapje gaan eten bij “Fasta Pasta” en na het eten hebben we nog een biosje gepakt. We hebben “The Hitch” gekeken… geweldige film!!! =)

fastapasta

Dinsdag (22 maart dus) was de dag dat ik, na erg lang tobben en piekeren, definitief besloten heb om toch eerder naar huis te komen. Het was natuurlijk oospronkelijk mijn bedoeling om minimaal een maand of 8 in Australië (en aansluitend Nieuw Zeeland) te blijven! Alleen omdat de ernst met mijn pols met de dag toeneemt en duidelijk is geworden dat deze pols gewoon onder het onvermijdelijke mes moet (waar de arts mij vóór vertrek al voor gewaarschuwd had dat dit zou kúnnen gebeuren), moet ik gewoon verstandig handelen. Natuurlijk voor een backpacker geen leuke beslissing, maar niet getreurd: want ik heb diezelfde dag nog, gelijk een super leuke route van een dikke tweetal weken uitgestippeld die ik dan in mijn eentje nog ga afreizen en ondernemen. ZIN IN! En dat is natuurlijk ook geweldig :-D. De dag van vertrek was meteen ook bepaald, en wel: zaterdag. Dat betekende: de laatste 4 dagen samen met Kim. Die avond hebben Kim en ik voor Jenny & Chris (waar we inmiddels toch alweer even gratis en voor niks mochten verblijven) een echte Hollandse maaltijd klaar gemaakt, namelijk: Hutspot! En ze vonden het …. ZALIG!

De woensdag was het een regeldagje voor me. Bus-ticket regelen om die zaterdag weg te kunnen uit Cairns, vliegmaatschappij gemaild om de vluchtgegevens te wijzigen/vervroegen met tevens een andere itinirary, post opgehaald bij het Travellers Contact Point, en ga zo nog maar even door. Busy-busy-busy. Er komt een hoop bij kijken als je je reisplannen om wil gooien, haha ;-).

travellerscontactpoint

Na het enorm drukke haast,vlieg-&regeldagje van woensdag, was het de donderdag CHILL-tijd. Lekker uitgeslapen om te beginnen dus. Is toch vervelend hè; dat Backpackers-leven, hihi. Tevens kreeg ik van mijn mams te horen dat ik gelukkig gelijk al op de wachtlijst kon worden geplaatst voor de betreffende operatie aan mijn pols. Jeeeej, dat was goed nieuws, want ik wil er bij thuiskomst in Nederland verder geen gras meer over laten groeien: opereren die hap! ’s Avonds kwam een vriendin van Jenny & Chris langs en hebben we aan de pizza & wijn gezeten. YUM! We hebben erg veel gelachen en een super leuke avond gehad. Wel kreeg ik overigens die dag ook te horen dat er tot eind april geen plek meer was op de vluchten van Auckland naar Amsterdam. Hè shit, dacht ik nog. Want ja: ik wil ná Australië graag ook nog wel iets van Nieuw Zeeland gezien hebben voordat ik de lange rit terug maak naar Nederland. Toen maar weer een mailtje terug gestuurd met de vraag of ik dan vanaf Chrischurch wél half april richting Amsterdam zou kunnen. Lossen we het toch zo op? Dacht ik…

Enfin, de vrijdag hebben we een héérlijk dagje aan het super de luxe zwembad door gebracht, wat Jenny & Chris in hun achtertuin hebben. En niet zomaar een zwembad, maar gewoon een heel subtropisch paradijs. En dat is daar dus allemaal heel normaal, dat je dat hebt. Wij zijn al blij met een opblaas badje van de Intertoys, hahaha, maar dat daargelaten.

Later die middag zijn we met z’n allen naar de Esplanade van Cairns geweest. WOW!!!

esplanadecairns

Ik had vanaf die dag toch wel een beetje een rare kriebel in mijn buik, want ja: vanaf de dag daarna zou ik alleen verder reizen. Nu ben ik ook met die intentie op het vliegtuig in Amsterdam naar hier gestapt: in mijn eentje op backpack-avontuur, alleen als je dan al ruimschoots 2,5 maand samen hebt gereisd met een reismaatje met wie het gigantisch goed klikt… ja… dan is’t toch even slikken. Niet omdat je dan alleen gaat reizen (want dat is en blijft super gaaf!), maar omdat je niet meer sámen bent, met het maatje met wie het zo goed matched. ’s Avonds hebben we lekker Indisch gegeten waar Jenny een aantal uur voor in de keuken had gestaan en daarna heb ik alles bij elkaar gepakt. Backpack, tasjes, papierhandel, paspoort, gewoon alles. Ik was voorbereid voor de dag, die daarna komen zou :-D.

Zaterdag 26 maart brak aan. Heel vroeg opgestaan en mij om 07:10 uur ingecheckt bij de bus waar ik mee zou gaan reizen. Het is een Hop on/ Hop off – principe, maar je moet van te voren WEL boeken en laten weten waar je “op-hopt” en waar je er weer “af-hopt”. Mijn reis zou die dag naar “Townsville” gaan. Het afscheid van/met Kim was niet zo makkelijk. Tja, dat is ook niet zo gek na bijna 3 maanden samen gereisd te hebben. Het hoort er allemaal bij! Ik zal je missen lieve Kim !!! Heel, heel erg! (Note, die ik er nu, 12 oktober 2016, bij zet: Kim en ik hebben elkaar sinds die dag (tot op heden) nooit meer gezien! Wel nog altijd contact gehouden, maar nooit meer “live” gezien. Shit man! Kim: het wordt tijd!)

In Townsville kwam ik met de bus rond een uurtje of 13.00 uur aan. Na mijn backpack uit het laadruim te hebben gepakt, kwam ik al gelijk in contact met meiden uit Ierland & Canada, die er dus ook in Townsville uit gingen. Ze gingen daarna met de ferry naar Magnetic Island. Hmmmz, dat klinkt eigenlijk wel leuk! En dus, meteen ook maar een Ferry-ticket geboekt. Van te voren natuurlijk wel eerst even gebeld of er nog een hostel was met plaats, en ja wel hoor: geen probleem !! Geboekt, betaald en gaan met die banaan. Zo leuk; die vrijheid als backpacker.

magnetic-island

Eenmaal op Magnetic Island aangekomen, hoorden we dat er die avond een FULL-MOON party zou zijn. Hoe cool! Enfin, toen met de bus naar het hostel. Nadat ik ingecheckt was, liep ik richting mijn kamer. Althans: een dorm. Het is op Magnetic Island zo ontzettend warm dat het dus échte dorms betreffen, zonder ramen, maar wel met open stukken, en met hele lage daken, die bijna tot de grond reiken. Zo ontzettend vet!

dorms-magnetic-island

Ik deelde de dorm met nog 2 andere Nederlandse meiden. Super gezellig. Na mijn spulletjes een plek gegeven te hebben, ben ik in mijn uppie nog even lekker naar het strand gegaan om mijn dagboek bij te werken en wat foto’s te maken. Tevens rond gebeld om mijn hostels voor de komende paar reisdagen alvast vast te leggen voor in de andere plaatsen die de komende week nog op mijn planning staan. Daarna lekker gegeten en een hele leuke avond gehad. Ik denk oprecht dat het strakjes moeilijk wordt om afscheid te nemen van het backpackers-leven en weer naar de vaste routine te gaan in Nederland ;-). Maar goed, zover is het nog niet.

mackay

Goed, afgelopen zondag rond 10.00 uur checkte ik uit mijn hostel en genoot eerst nog even van een heerlijk ontbijtje aan één van de prachtige havens van Magnetic Island. Toen de bus gepakt, daarna met de ferry weer terug naar Townsville en vervolgens rond half 2 de hop on/ hop off -bus weer gepakt, op weg naar Mackay, waar ik rond half 8 aan kwam. Daar opgehaald door een medewerkster van het YHA-hostel waar ik geboekt (super goede service van het YHA!). Eenmaal daar nog wat gegeten en vervolgens maar een beetje op tijd in m’n bedje gekropen. Vermoeiend hoor, dat reizen! 😉

botanicgardenmackay

Gisteren (de 28ste dus) ben ik de dag begonnen met een 4 km wandeling. Ja, echt géén geintje! And believe me; het was WARM hoor mensen! Ik wide namelijk een bezoekje brengen aan de Botanic Gardens van Mackay. En dat heb ik dan ook gedaan. En het was absoluut de moeite waard, want het was een adembenemende omgeving! Eenmaal daar lekker het schaadje opgezocht en mijn dagboekje weer geupdate… belangrijk voor later, als ik oud ben, dat dat ook gebeurt :-P. Tevens onderweg tijdens die 3 km wandeling, spaghetti in blik gekocht, voor die avond als avondeten. Mijn bus zou die avond namelijk weer vertrekken richting Hervey Bay namelijk. M’n bedoeling was dus om ná de Botanic Gardens om mijn gemakje weer die 3 km terug te lopen naar het hostel, makkie an te doen, mijn spaghetti uit blik te eten en daarna een taxi te pakken naar het busstation. Terwijl ik die 3 km terug naar het hostel liep, kwam ik langs zo’n weg-kroegje. Zo’n echte Australische bar langs de kant van de weg. En ik dacht ineens: who cares.. ik loop gewoon naar binnen voor 1 wijntje.

Ja.

Dat ene wijntje werden er vijf! Want… ik kwam in aanraking met een super gezellig getrouwd stel: Diana & JB. Ze deden tevens op dat moment in die kroeg met z’n allen aan paardenracen en ik mocht voor Diana & JB een paard voor hun uitkiezen. Ik koos er random  één…. en wat denken jullie…. HET WON!!! En ik mocht de winst van de pot houden, terwijl ik niet eens iets had ingelegd. Even later namen ze me mee uit eten en ik mocht absoluut níks zelf betalen! Aan het einde van het liedje ging ik naar binnen voor één wijntje, en rolde vijf wijntjes, een diner en 2 cocktails verder weer buiten. En dit alles had me niks gekost. Sterker nog: het leverde me 50 dollar van de kroegpot-winst op.

Dus. Was dat even een leuk bezoekje aan die weg-kroeg! Toffe Australiërs!

Enfin, om 20.00 uur die avond vertrok mijn bus weer, die ik maar ter nauwer nood (enigszins dronken) haalde. Moet kunnen. Gelukkig niet misselijk en goed gegeten! Ogen dicht en slapen maar.

hervey-bay

9,5 uur later (!!!) kwam ik, vanmorgen, in alle vroegte aan hier in Hervey Bay. Holy crap, wat een reis zeg! Ongelooflijk! Toen ik hier aan kwam zat ik even niet zo lekker in mijn vel (misschien de kater? 😉 ). Ook natuurlijk niet zo heel veel geslapen in de bus en tevens kwam ik er vandaag achter dat er ook geen vluchten vanaf Christchurch naar Amsterdam beschikbaar zijn tot eind april. NOOOO!!! Althans; dus niet met de maatschappij waar ik mee vlieg. Crap! Ik heb dus, noodgedwongen, moeten besluiten om Nieuw Zeeland even te laten voor wat het is. Jammer, maar helaas. Misschien volgend jaar met de boyfriend als “gewone” vakantie. Who knows! Maar voor nu: van de baan ermee! Ik zal dus nog een dikke week hier in Australië rond drentelen en daarna weer, via Hong Kong, terug naar Nederland komen. Maarrrrrr: nog een dikke week te gaan om 3 maanden Australië goed en in stijl af te sluiten! Jippie! 😀

Tja… soms loopt het leven niet zo zoals gepland. Je ontmoet mensen die je nooit verwacht had te ontmoeten, je maakt dingen mee die je nooit had kunnen bedenken en je leert dingen die je nooit voor mogelijk had gehouden. C’ést la vie!

Enfin, ik ga verder met mijn mooie reis. Pas goed op jullie zelf, dan doe ik dat ook! Tot het volgende reisverslag weer lieverds !! =)

Dikke kus,

Eveline

////////////////////////////////

NB: De reisverslagen waren origineel geschreven zonder foto’s (die publiceerde ik toentertijd wel via een fotowebsite, maar stonden niet in mijn reisverslagen zelf). De foto’s heb ik er nu achteraf bijgevoegd! Een aantal zelfgemaakt uit eigen archief dus, en een aantal verkregen via Google.nl !)